ALESSANDRA MARIN

AIPAI, FVG, Department of Engineering and Architecture, University of Trieste

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    Breve C.V.:

    Associate Professor in Urban Planning at the University of Trieste, Department of Engineering and Architecture.

    She is professor of Territorial planning and of Plan and programmes for urban regeration at the School of Architecture, and she also teaches Notions of management of natural risks in the Master of Diplomacy and International Cooperation Studies of Trieste University.

    Her research activity is mainly dedicated to the history of city and urbanism, and to the theoretical and applied aspects of urban regeneration, with particular attention to historical industrial areas and parts of the city built on public initiative.

    30 años para la Conservación y la regeneración del Puerto Viejo de Trieste.

    Sección: Medios de transporte y movilidades históricas.

    La regeneración urbana de Porto Vecchio (Puerto Viejo) de Trieste – el histórico puerto comercial del Imperio Habsburgo que se convirtió en italiano después de la Primera Guerra Mundial, que desde mediados del siglo XIX ha ocupado una parte significativa del frente al mar de la ciudad adriática – hoy parece ser un proceso bien iniciado. Extendido poco menos de 700.000 mq. y con más de 1.000.000 mc. de almacenes portuarios, a menudo de extraordinario valor arquitectónico, el Puerto Viejo de Trieste es uno de los recintos de arqueología industrial marítima más importantes del Mediterráneo, así como un área estratégica para la revitalización urbana y económica de la ciudad y su territorio.

    La historia que, tras su casi total abandono, involucró a este puerto se desarrolla a lo largo de varias décadas, durante las cuales estuvo en peligro, en un primer momento, su propia conservación.

    Este largo período se caracterizó por la sucesión de numerosos proyectos, a menudo propuestos por importantes arquitectos y promotores: de Kenzo Tange a Gino Valle, de Manuel de Solà Morales a Stefano Boeri, de Norman Foster a Guillermo Vázquez Consuegra.

    Este trabajo, tras una breve introducción explicativa de la génesis de Porto Vecchio, lee la historia de estos planes y proyectos y prueba algunas posibles interpretaciones de sus vicisitudes de treinta años.

    De esta manera, presenta las innovaciones urbanas y arquitectónicas más recientes desarrolladas para la regeneración del histórico puerto marítimo de Trieste, vinculadas a la fuerte voluntad del Ayuntamiento de Trieste y del Ministerio de Patrimonio Cultural italiano para responder a esta difícil situación.

    El texto también comenta las dificultades encontradas para operar en este contexto, y la actitud más o menos marcada de los proyectos (más antiguos y más recientes) para resaltar el potencial no expresado del lugar y proteger y mejorar su memoria histórica.

     

    30 years for the Conservation and the regeneration of the Old Port of Trieste.

    SECTION: Historical means of transport and mobility.

    The urban regeneration of Porto Vecchio (Old Port) of Trieste – the historical commercial harbour of the Hapsburg Empire which became Italian after the WWI, which from the id-19th century has occupied a significant part of the waterfront of the Adriatic city with its department stores and docks – today seems to be a well started process. Extended just under 700,000 mq. and with over 1,000,000 mc. of hangars, often of extraordinary architectural value, the Old Port of Trieste is one of the most important precincts of industrial maritime archeology in the Mediterranean, as well as a strategic area for the urban and economic revitalization of the city and its territory.

    The story that, after its almost total abandonment, involved this port takes place over several decades, during which it was in danger, in a first moment, its own conservation. This long period was characterized by the succession of numerous projects, often proposed by important architects and developers: from Kenzo Tange to Gino Valle, from Manuel de Solà Morales to Stefano Boeri, from Norman Foster to Guillermo Vázquez Consuegra.

    This paper, after a brief introduction explaining the genesis of Porto Vecchio, reads the history of these plans and projects in a diachronic way, and try some possible interpretations of their thirty-year vicissitudes.

    In this way, it presents the most recent urban and architectural innovations developed for the regeneration of the historical harbour waterfront of Trieste, linked to the strong will of the Municipality of Trieste and the Italian Ministry of Cultural Heritage to respond to this difficult situation.

    The text also comments on the difficulties encountered operating in this context, and the more or less marked cleverness of the projects (older and more recent) to highlight the unexpressed potential of the place and to protect and enhance its historical memory.

    PONENCIA PRESENTADA EN LAS XXII JORNADAS INTERNACIONALES INCUNA