Bárbara Marie Van Sebroeck Lutiis Silveira Martins

Architect and Urbanist

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Breve C.V.:

Bárbara Marie Van Sebroeck Lutiis Silveira Martins, Architect and Urbanist (FAUUSP 2015), tourism bachelor (ECAUSP 2020) and a Master student in History (IFCH – Unicamp). She combine her academic career and its research rigor with the professional experience managing a family business which has been for 54 years in the touristic market, Toca is an ecotourist site that also offer a cultural heritage immersion in the last working distillery in Ilhabela. She always focus on bring tailored and reproduceable solutions to clients using agile methods to bring new ideas to add innovation for their businesses as an innovation consultant at MJV.

«Cachaça and sugar mills in Ilhabela – Brazil: investigation and memory»

SECTION: Food routes and circuits, training and dissemination, responsible and sustainable tourism.

Ilhabela is an island on the north coast of São Paulo state where is possible to find an incredible archeological and built heritage from the XVIII and XX centuries. Among this vastly heritage, the cachaça and sugar mills are important to understand the period throughout 200 years of sugar cane plantations for both productions in 31 distillerys. To provide the raw material for the mills, the native Atlantic Forest was devasted, considerably changing the landscape of Ilhabela. During the XX century, as the mills began to close after being bankrupt due to a decreasing demand, the Forest was able to regain its place, and even more after the creation, in 1977, of the State Park. This panorama is very important when analysing the changes in the agricultural evolution of the island and, furthermore, the formation of its cultural landscape.

Most of the mills closed from the 1930’s to the 1970’s and nowadays there is only one Mill, located in Toca’s farm, that has recently resumed its production. This building was the focus for the author’s final project in architecture, where the mill was comprehended as a historical place. The main goal of this research is to explore a neglected aspect of Ilhabela’s history and to encompass the archeological and agroindustrial heritage in the island as a single historical structure. Now seeking to understand the context of the production, it is important to notice the type of techniques used to crush the sugar cane, such as water wheels, steam or animal tractions and the geographical locations of these buildings. They were mostly on the beach to allow an easier outflow for their production in rowboats called ‘canoa de voga’ in an 8 hour trip up to Santos Port. It is also included in its scope a question about the governmental protection policies. The Engenho d’Água is used as a comparision rule for this parameter, being the only mill in Ilhabela registred by governamental heritage.

 

«Cachaça y fábricas de azúcar en Ilhabela, Brasil: investigación y memoria».

SECCIÓN: Paisajes agroalimentarios, metodología en aplicaciones patrimoniales en el territorio, turismo responsable y sostenible.

Ilhabela es una isla en la costa norte de São Paulo donde es posible encontrar un increíble patrimonio arquitectural y arqueológico de entre los siglos XVIII y XX. En medio de este extenso patrimonio, la cachaça y los azucareros son importantes para así comprender el período a lo largo del los 200 años de las plantaciones de caña de azúcar para la producción de ambos en 31 destilerías. Para conseguir la materia prima para las fábricas, el Bosque Atlántico nativo fue devastado, cambiando considerablemente el paisaje de Ilhabela. Durante el siglo XX, a medida que las fábricas empezaban a cerrar por haber quedado en bancarrota debido a la disminución en la demanda; el bosque fue capaz de recuperar su lugar e incluso aún más después de que se creó el Parque Estatal en 1977. Este panorama es muy importante cuando se analizan los cambios en la evolución agrícola de la isla e incluso la formación de su paisaje cultural.

La mayoría de fábricas cerraron desde la década de los 30 hasta la década de los 70 y, actualmente, solamente hay una fábrica situada en la granja de Toca que, recientemente, reanudó su producción. Este edificio fue el foco para el proyecto final de arquitectura de la autora, donde la fábrica fue entendida como un lugar histórico. El principal objetivo de esta investigación es explorar un aspecto abandonado en la historia de Ilhabela y aunar el patrimonio arqueológico y agroindustrial de la isla en una sola estructura histórica. Buscando entender el contexto de la producción, es importante señalar el tipo de técnicas usadas para moler la caña de azúcar, como ruedas de madera, vapor o tracción animal así como la localización geográfica de estos edificios, la mayoría de los cuales estaban en la playa para así dar salida más fácilmente a la producción en botes de remo llamados “canoa de voga” en un viaje de 8 horas al puerto de Santos. Incluso se incluye en su ámbito una pregunta sobre la política de protección gubernamental. El Engenho d’Água se usa como norma de comparación para este parámetro, siendo la única fábrica de Ilhabela registrada por el patrimonio gubernamental.