EDOARDO CURRÁ

President AIPAI, TICCIH Italia, Sapienza Universitá di Roma (ITA)

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    Breve C.V.:

    Edoardo Currà is President of AIPAI – Associazione Italiana per il Patrimonio Archeologico Industriale – partner TICCIH Italia.

    He is Associate Professor of “Building Architecture and Engineering” at the University of Rome “La Sapienza” (2015), member of the Board of the CRITEVAT (Center of research for the preservation of environment and territories), President of AIPAI (Italian Association for Industrial Archaeological Heritage) (2019).

    In 2015 and 2019 he is visiting professor at the Southeast University of Najing where he teachs the course “Urban historical landscapes of last two centuries: built heritage conservation and re-use” for the master graduation in “Landscape Archtiecture”  and he coordinates the “studio” in “Digital tools for the renovation of the industrial heritage” for master graduation students.

    National President of AIPAI – Italian Association for Industrial Archaeological Heritage and member of TICCIH – The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage. Scientific director of the scientific journal “Patrimonio Industriale”, co-directors Manuel Ramello, Carolina Lussana and Antonio Monte. He coordinates many research projects and conventions on the themes of the relationship between Architecture and Construction read in the light of the management and recovery of heritage, in particular of industrial heritage.

    Conservación, seguridad y gestión del patrimonio industrial en Italia

    SECCIÓN: CONSERVACIÓN, SEGURIDAD E INTERVENCIONES SOBRE EL PATRIMONIO

    AIPAI, la asociación italiana para el patrimonio arqueológico industrial, socia de TICCIH para Italia, presenta una lectura de ejemplos significativos de la conservación, seguridad y gestión actual del patrimonio industrial en Italia. Se trata de una oportunidad para aprovechar décadas de experiencia y para extraer las pruebas de importantes cambios en el enfoque del patrimonio industrial que surgen de varias buenas prácticas recientes.

    Hay, por lo menos, treinta años de experiencia de planificación urbana en relación con el patrimonio industrial, AIPAI presenta casos de los distritos industriales de la lana de Schio, la restauración y regeneración del "Porto Vecchio" – antiguo puerto de Trieste, y la preservación del Arsenal de Venecia. Se trata de complejos industriales de importancia histórica, económica y productiva de rango internacional, que se asocian a valores importantes en la evolución de la sociedad europea en el sentido industrial. 

    Entre los muchos aspectos importantes, es muy evidente que el objetivo prioritario es el de valorizar el patrimonio como recurso cultural y el papel que se asigna al paisaje en la definición de los instrumentos.

    Gracias a otros casos más recientes, algunos todavía en curso, es posible asociar a estos principios antedichos algunas orientaciones relevantes en los proyectos. Algunos de los ejemplos más recientes, atendidos por miembros de la AIPAI, se centran en el auge y la mejora de las vocaciones originales de los sitios : la Casa de la Moneda de Roma, el Museo de la Magia, y en todos ellos, se asocian de forma clara con la Declaración de Davos en el énfasis cultural del proyecto. Junto a ello, es preminente el sentido de compensación de la industria al paisaje por cuestiones ambientales.

    Desde otro punto de vista también podemos ver la adopción de procesos más complejos para alcanzar soluciones de calidad. Tenemos los casos de la elaboración de programas de gestión participativos: Casa de la Moneda de Roma, o bien la OGR de Turín; también la adopción de herramientas urbanas y actuaciones constructivas apropiadas para garantizar la calidad de la intervención y del proyecto : Casa de la Moneda, Ivrea ó Schio.

    Por último, el patrimonio industrial aparece como una fragua cultural-social que está en el centro de los territorios, genera clusters y se ofrece con éxito como amortiguador de situaciones imprevistas, como ocurrió con la emergencia de Covid19 en la OGR de Turín y como puede plantearse para otras catástrofes naturales como los terremotos.

    Current conserving, securing and managing industrial heritage in Italy.

    Sección: Conservation, security and interventions on the heritage.

    AIPAI, the Italian association for industrial archaeological heritage, partner of TICCIH for Italy, presents a reading of significant examples of current conserving, securing and managing industrial heritage in Italy. This is an opportunity to take advantage of decades of experience and to draw the evidence of important changes in the approach to industrial heritage that emerges from several recent good practices.

    There are, at least, thirty years of experience of urban planning informed to the industrial heritage, AIPAI member experienced for the wool industrial districts of Schio, the restoration and regeneration of the “Porto Vecchio” – old harbor of Trieste and the preservation of the Arsenal of Venice. These are industrial complexes of historical, economic and productive importance of international rank, which are associated with important values in the evolution of European society in the industrial sense.

    Among the many important features, the priority aim of enhancing the heritage as a cultural resource and the role given to the landscape in defining the tools is strongly evident.

    Thanks to other more recent cases, some still in progress, it is possible to associate to these principles some important guiding elements for the project. Many recent example, cared by AIPAI members, focus on the upsurge and improvement of the original vocations of the sites (the Mint of Rome, the Museum of Maglie) and in all a strong assonance with the Declaration of Davos in the cultural centering of the project. Alongside this, the industry’s sense of compensation to the landscape for environmental issues is preminent.

    From another point of view we can also see the adoption of more complex processes to reach quality solutions we have the elaboration of complex management programs participated (Mint of Rome, OGR of Turin) and the embracing of appropriate urban and building tools to guarantee the quality of the intervention and the project (Mint, Ivrea and Schio).

    Finally, the industrial heritage appears as a cultural-social forge that is at the center of the territories, generates clusters and offers successfully as a buffer for emergencies, as it happened for the Covid19 emergency at the Turin OGR and as it can be thought for other natural disasters such as earthquakes.

    La Zecca – La Casa de la Moneda de Roma: una fábrica Palacio de Artes y Oficios

    SECCIÓN: CONSERVACIÓN, SEGURIDAD E INTERVENCIONES SOBRE EL PATRIMONIO

    El 27 de diciembre de 1911, el rey Vittorio Emanuele III inauguró la nueva Casa de la Moneda del Estado italiano. Durante los primeros 50 años del Reino de Italia, varias casas de moneda de los Estados preunitarios se mantuvieron en funcionamiento hasta que, en 1892, todas las producciones se concentraron en la antigua casa de moneda papal de Roma. En la realización de la nueva Casa de la Moneda, se completó un proceso general de aumento de la calidad artística y la capacidad de producción de la moneda y la medalla, dentro del objetivo general de construir el Estado del primer ministro Giolitti.

    En Roma, durante esos años, el alcalde Ernesto Nathan (1907-1913) contribuyó más que otros a elevar la política y la estructura de Roma al rango de capital. Para el desarrollo de las artes relacionadas con la moneda y la medalla durante el diseño del edificio, el Gobierno quiso implantar en el complejo industrial un Museo y una Escuela del Arte de la Medalla, un lugar de formación e investigación artística, establecido en 1907 y activo desde 1908. Para la Escuela y el Museo de la Casa de la Moneda, destinado a reunir colecciones históricas y a dar testimonio de las artes y la historia, y para los talleres de la Casa de la Moneda se realiza por lo tanto un edificio en forma de Palacio que se integra en la secuencia de ambientes industriales en la fábrica.

    La Zecca-The Mint of Rome: a factory palace for Arts and Crafts.

    Sección: Conservation, security and interventions on the heritage.

    On December 27, 1911, King Vittorio Emanuele III inaugurated the new Mint of the Italian State. For the first 50 years of the Kingdom of Italy, several mints of the pre-unitary states were kept in operation until, in 1892, all the productions were concentrated in the ancient papal mint of Rome.

    In the realization of the new Mint, a general process of increasing the artistic quality and production capacity of the coin and medal was completed, within the general aim of building the State of prime minister Giolitti. In Rome during those years the Mayor Ernesto Nathan (1907-1913) contributed more than others to raise the politics and structure of Rome to the rank of Capital.

    For the development of the arts linked to the coin and the medal during the design of the building, the Government wanted to implement in the industrial complex a Museum and a School of the Art of the Medal, a place of training and artistic research, established in 1907 and active since 1908.

    For the School and the Mint Museum, designed to collect historical collections and give evidence of the arts and history, and for the workshops of the Mint is therefore realized a building in the form of a palace that integrates with the sequence of industrial environments for the factory.

     

    PONENCIAS PRESENTADAS EN LAS XXII JORNADAS INTERNACIONALES INCUNA