ELISA PALETTI POMARI

Estudiante de Doctorado en Campinas State University, Department of History (UNICAMP)- (BR)

perfiles en rrss y web

    Breve C.V.:

    MA in History – Campinas State University (Unicamp) – Department of History – 2015-2018. BA in History – Campinas State University (Unicamp) – 2009-2013.

    Teaching experience in college, high and elementary school, and Teaching Assistant of The Teachers Training Course – 10 th National Brazilian History Olympics.

    Articles:
    – To statesmen and to men of science: The production of images by the Secretary of Agriculture of the State of São Paulo (1904-1914) [in Portuguese] Published: ACERVO (RIO DE JANEIRO), v. Vol. 32, p. 133, 2019.
    – The visual narrative of the album F. Matarazzo & Cia Industriaes, 1904-1906 [in Portuguese] in process for publication. Resgate: Interdisciplinary Journal of Culture – Centro de Memória – UNICAMP, 2019.

    La industria y los empresarios en el estado de São Paulo a principios de siglo: la Revista Industrial de 1900.

    Sección: Memoria industrial, economía circular y turismo industrial en la nueva normalidad.

    La Revista Industrial es un álbum monumental producido a principios del siglo XX para representar al estado de São Paulo en la Exposición Universal de 1900 en París. El álbum tiene una cubierta de cuero y está guardado en un embalaje de madera con su interior cubierto de terciopelo verde y amarillo que representa de forma simplificada la bandera brasileña.

    Es una edición única compuesta por 85 páginas en las que es posible ver una gran cantidad de fotografías compuestas con acuarela de establecimientos comerciales e industriales, así como fotografías urbanas, y también algunas páginas dedicadas a la presentación de instituciones específicas que financiaron o simplemente quería indicar su presencia en el estado y en la Exposición.

    Aunque fue creado para representar al estado de São Paulo en un evento relevante, no fue una iniciativa hecha por una organización industrial ni por el gobierno. El álbum fue el resultado de un proyecto privado encabezado por Ramón Alarcón y articulado por Jules Martin, un litógrafo francés y una figura importante entre los empresarios de São Paulo. A pesar de los esfuerzos, no hay registro de la presencia del álbum en la Exposición de París.

    Sin embargo, nos legaron un documento de tipo singular. Un análisis sobre la producción de la Revista Industrial y las imágenes representadas en sus páginas puede permitir discusiones que comprenden, entre otras cosas, la ausencia de participación de las organizaciones oficiales, el papel de los establecimientos comerciales en las actividades económicas, la narrativa visual prevista y sus relaciones con los proyectos de modernidad industrial en curso.

    The industry and businessmen of the State of São Paulo at the turn of the century: The Revista Industrial (Industrial Magazine) of 1900.

    SECTION: Industrial memory, circular economy and industrial tourism in the new normality.

    The Revista Industrial (Industrial Magazine) is a monumental album produced at the turn of the XIX th to the XX th century to represent the state of São Paulo at the 1900 Universal Exhibition in Paris.

    The album has a leather cover and it is stowed in a wooden packaging with its interior covered with green and yellow velvet representing in a simplified form the Brazilian flag. It is a unique edition composed of 85 pages in which it is possible to see a large number of photograph-watercolor composed imagens of commercial and industrial establishments as well as urban photographs, and also a few pages dedicated to the presentation of specific institutions that financed it or simply wanted to indicate their presence in the state and at the Exhibition.

    Although it was created to represent the state of São Paulo at a relevant event, it was not an initiative made by an industrialist organization nor the government. The album was the result of a private project that was headed by Ramon Alarcon and articulated by Jules Martin, a French lithographer, and an important figure among businessmen in São Paulo.

    Despite the efforts, there is no register of the presence of the album at the Paris Exhibition. Nonetheless they bequeathed us a singular type document. An analysis about the production of the Revista Industrial and the images depicted in its pages can enable discussions comprising, among other things, the absence of involvement of official organizations, the role of the commercial establishments in the economic activities, the visual narrative intended and its relations with the industrial modernity projects in course.

    PONENCIA PRESENTADA EN LAS XXII JORNADAS INTERNACIONALES INCUNA