FRANCO MANCUSO

Profesore ordinario di Urbanistica presso l´Úniversitá IUAV- Venezia - AIPAI

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    Breve C.V.:

    Franco Mancuso, architect, was born in Venice, where he lives and works. He was professor of urban planning at the IUAV University, and taught at the Master in Conservation, Management and Enhancement of Industrial Heritage and at the Erasmus Mundus TPTI (Techniques, Patrimoine, Territoires de l'Industrie). Master at the University of Padua.

    He has held seminars and conferences in various universities and institutions, in Europe and other countries. In particular, he deals with research and planning on the themes of the recovery of the historical-industrial heritage and the redevelopment of public space.

    El Arsenale de Venecia: el pasado reciente, el debate actual y las perspectivas.

    Sección: Medios de transporte y movilidades históricas.

    El Arsenale jugó un papel excepcional en la historia de Venecia. La riqueza de Venecia, que dio lugar al esplendor y belleza de la ciudad, nació y se desarrolló a partir de las actividades comerciales por mar y el Arsenal fue el lugar donde se construyeron las naves comerciales y militares que las hicieron posibles.

    El asentamiento de principios del siglo XIII alcanzó gradualmente su tamaño actual de 480.000 metros cuadrados. El conjunto, que puede considerarse uno de los asentamientos industriales más importantes del pasado, aún conserva vastos y extraordinarios testimonios arquitectónicos de todo su largo pasado.

    En el siglo XX comenzó un período de declive para el Arsenale y la situación empeoró después de mediados de siglo, y gran parte del complejo fue abandonado gradualmente. A principios de la década de 1980, gran parte del complejo se encontraba en un grave estado de deterioro. En esos años, sin embargo, se iniciaron gradualmente numerosas iniciativas que contribuyeron a cambiar significativamente la situación.

    Numerosas actividades y eventos, como las obras de restauración del Ministero per i Beni e le Attività Culturali e per il Turismo, las exposiciones de la Biennale di Venezia, el nacimiento de Tethis, la creación del Istituto di Studi Militari Marittimi, las obras del Ministero dello Sviluppo Economico, la entrada de la CNR, las actividades de planificación urbana y los proyectos del Ayuntamiento de Venecia fueron la fuerza impulsora detrás de una miríada de intervenciones de restauración y regeneración.

    A pesar de todo esto, aún falta una estrategia global y una orientación general, que sistematice lo ya logrado y que permita planificar acciones futuras. Además, tras la intensa actividad antes mencionada, se observa una ralentización de iniciativas y obras.

    Quizás este sea un período de ajuste fisiológico, pero no se puede descartar que la desaceleración sea la señal de un enfriamiento del interés, tanto público como privado, por el futuro de este componente esencial de la ciudad.

    Un plan exitoso: el Manual para la rehabilitación del barrio «Nuova Schio» de Alessandro Rossi (1872-1888).

    Sección: Conservación, seguridad e intervenciones sobre el patrimonio.

    Esta contribución trata acerca de la experiencia comenzada a partir de los inicios de los año ’90 del siglo pasado sobre la salvaguarda y la valorización del barrio “Nuovo Quartiere” o “Nuova Schio”, primer barrio obrero italiano, realizado, entre el 1872 y el 1888, por iniciativa de Alessandro Rossi, el leader industrial de Italia en los años ochenta del siglo XIX, según un proyecto del arquitecto vicentino Antonio Caregaro Negrin.

    El “Nuovo Quartiere” está vinculado históricamente a las experiencias más innovadoras conducidas en Europa en el curso del siglo XIX en el sector de las viviendas obreras. Pero, al contrario de muchas otras intervenciones, fue concebido como una verdadera ampliación de la ciudad existente, con diversas viviendas para los obreros, técnicos y dirigentes, y una consistente presencia de infraestructuras y de servicios públicos (en 1890 el Barrio fue el hogar de más de 1500 habitantes, o sea, un 10 % de la población de la Ciudad). Se trata de una zona de gran interés histórico-urbano, uno de los testimonios más sustanciales del crecimiento y desarrollo de la industria del siglo XIX.

    Una zona actualmente bien integrada al contexto urbano de Schio, que aún conserva en su conjunto una imagen reconocible de sus acontecimientos históricos. Trataremos de enfatizar, a través de una sintética descripción, las características del Barrio y las modalidades de intervención adoptadas, y cuáles fueron las razones del éxito de la iniciativa puesta en marcha por la Municipalidad.

    El reconocimiento del fuerte valor histórico y cultural del Barrio, junto a la preocupación por las condiciones de precariedad alcanzadas, impulsó a la promulgación de un plan de rehabilitación arquitectónico-urbana para Nuova Schio, por parte de la Administración Comunal. Dicho plan fue diseñado como forma de un verdadero manual. Un plan estructurado con el fin de orientar las intervenciones desde una escala arquitectónica, en la dirección de una verdadera rehabilitación ambiental de los asentamientos urbanos, respetando los valores históricos y los elementos morfológicos de los edificios y del conjunto urbano. Las intervenciones se han sucedido hasta hoy con un éxito que merece de ser conocido y apreciado por los expertos.

     

    The Arsenale of Venice: recent past, current future and perspective.

    Sección: Historical means of transport and mobility.

    The Arsenale has played an exceptional role in the history of Venice. The wealth of Venice, which gave rise to the splendor and beauty of the city, was born and developed from commercial activities by sea and the Arsenale was the place where the commercial and military ships that made them possible were built.

    The settlement from the beginning of the thirteenth century gradually reached it’s current size of 480,000 square meters. The complex, which can be considered one of the most important industrial settlements of the past, still preserves vast and extraordinary  architectural testimonies of its entire long past.

    In the twentieth century a period of decline began for the Arsenale and the situation  worsened after the middle of the century, and much of the complex was then gradually abandoned. At the beginning of the 1980s, a large part of the complex was in a serious state of decay. In those years, however, numerous initiatives gradually began which contributed to significantly change the situation. Many activities and events, such as the  restoration works of the Ministry of Cultural Heritage, the exhibitions of the Venice Biennale, the birth of Tethis, the creation of the Maritime Institute of Military Studies of the Navy, the works of the Ministry of Public Works , the entrance of the CNR, the urban planning activities and projects of the Municipality of Venice were the driving force for a myriad of restoration and regeneration interventions.

    Despite all this, there is still a lack of an overall strategy and a general orientation, which systematizes what has already been achieved and which allows for planning future actions.

    Furthermore, after the intense activity mentioned above, a slowdown in initiatives and works can be observed. Perhaps this is a period of physiological adjustment, but it cannot be excluded that the slowdown is the signal of a cooling of interest, both public and private, for the future of this essential component of the city.

     

    A SUCCESSFUL PLAN: ALESSANDRO ROSSI’S (1872-1888)  ANUAL FOR THE REHABILITATION OF THE «NUOVA SCHIO» DISTRICT.

    SECCIÓN: CONSERVATION, SECURITY AND INTERVENTIONS ON THE HERITAGE.

    This contribution deals with the experience started at the beginning of the last century on the safeguard and enhancement of the "Nuovo Quartiere «Nuova Schio» district, the first Italian working-class district, carried out between 1872 and 1888 on the initiative of Alessandro Rossi, the Italian industrial leader in the eighties of the nineteenth century, according to a project by the Vincentian architect Antonio Caregaro Negrin. The «Nuovo Quartiere» is historically linked to the most innovative experiments carried out in Europe during the 19th century in the sector of working class housing. But, unlike many other interventions, it was conceived as a real extension of the existing city, with various housing for workers, technicians and managers, and a consistent presence of infrastructure and public services (in 1890 the Quartiere was home to more than 1500 inhabitants, or 10% of the population of the City). It is an area of great historical and urban interest, one of the most substantial testimonies to the growth and development of 19th century industry. An area that is now well integrated into the urban context of Schio, which still retains a recognisable image of its historical events as a whole.

    We will try to emphasize, through a synthetic description, the characteristics of the Neighborhood and the methods of intervention adopted, and what were the reasons for the success of the initiative launched by the Municipality. The recognition of the strong historical and cultural value of the Neighbourhood, together with the concern for the precarious conditions reached, led to the promulgation of an architectural-urban rehabilitation plan for Nuova Schio, by the Communal Administration. This plan was designed as a form of a real manual. It is a structured plan that aims to guide interventions on an architectural scale, in the direction of a true environmental rehabilitation of urban settlements, respecting the historical values and morphological elements of the buildings and the urban complex. The interventions have been successful to date and deserve to be known and appreciated by the experts.

    PONENCIA PRESENTADA POR GIOVANI LUIGI FONTANA Y FRANCO MANCUSO, EN LAS XXII JORNADAS INTERNACIONALES INCUNA