EDUARDO ROMERO E OLIVEIRA

Associate Professor in Cultural Heritage at Universidade Estadual Paulista - UNESP (Br)

perfiles en rrss y web

 

Breve C.V.:

Eduardo Romero e Oliveira, Associate Professor in Cultural Heritage at Universidade Estadual Paulista – UNESP (2019). Doctor in Philosophy from Universidade de São Paulo (2003), has a Master’s Degree in Social History from Universidade de São Paulo (1995) and a Bachelor’s Degree in History from Universidade Estadual de Campinas (1990) Since 2004, acts as Assistant Professor Doctor at the undergraduate course in Tourism (UNESP, Rosana Campus), in the Postgraduate Programs in History (UNESP/FCL, Assis Campus) and in Architecture and Urbanism (UNESP/FAAC, Bauru campus).

«Desarrollo de una metodología de identificación y análisis de valores sociales para planificar la interpretación de un paisaje industrial«.

sección: Paisajes agroalimentarios, metodología en aplicaciones patrimoniales en el territorio, turismo responsable y sostenible.

La consideración de los valores patrimoniales atribuidos por la población en todas las etapas del proceso de interpretación del patrimonio es un principio extendido en literatura y los estatutos. Sin embargo, son escasos los detalles sobre cómo identificar estos valores y cómo usarlos en el proceso de planificación interpretativa. Teniendo esto en cuenta, este trabajo tiene como objetivo presentar el desarrollo de una metodología de identificación y análisis de valores sociales de utilidad para la interpretación patrimonial de un paisaje industrial. Para el desarrollo de esta metodología, se ha empleado información de una encuesta obtenida mediante la aplicación un método basado en ciertos valores en una línea de ferrocarril de interés (Campinas a Jundiaí – SP, Brasil). Junto con esta información, se identificó en la bibliografía cuál es el tratamiento que dan los estudios sobre el paisaje y la interpretación del patrimonio a los valores sociales. Como resultado, fue posible determinar a qué elementos del paisaje la población les atribuye valores positivos, negativos o neutros, así como qué elementos no se perciben en absoluto.

Basándonos en estos resultados, es posible pensar en métodos interpretativos apropiados para la lectura del paisaje que incluyan valores sociales atribuidos.

«Development of a methodology for identifying and analyzing social values for planning the interpretation of an industrial landscape«.

SECTION: Food routes and circuits, training and dissemination, responsible and sustainable tourism.

The consideration of heritage values attributed by the population at all stages of the heritage interpretation process is a widespread principle in literature and charters. However, specifics on how to identify these values and how to use them in the interpretive planning process are scarce. With this in mind, this paper aims to present the development of a methodology for identifying and analyzing social values to be used for heritage interpretation of an industrial landscape. For the development of this methodology, it was used information from a survey obtained by the application of a values-based approach method on the railway segment of interest (Campinas to Jundiaí – SP, Brasil). Together with this information, it was identified in the bibliography what is the treatment given to social values by landscape studies and by heritage interpretation studies. As a result, it was possible to determine which elements of the landscape are assigned positive, negative and neutral values by the population, as well as which elements are not perceived at all. Based on this result, it is possible to think of interpretive approaches suitable for reading the landscape that includes the social values attributed.