María Carolina Gonçalves

Investigadora de reutilización de edificios con valor patrimonial de origen industrial

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Breve C.V.:

María Carolina Gonçalves, Arquitecta brasileña graduada por la UFRGS – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Máster en Arquitectura Efímera por la Escuela de Deseño de Aragón. PhD Candidate – Programa Nuevos Territorios en la arquitectura, Universidad de Zaragoza. Se dedica a la investigación de reutilización de edificios con valor patrimonial de origen
industrial.

«INTERVENIR EN EL PATRIMONIO INDUSTRIAL: Análisis de do
casos de la industria alimentaria en Europa».

Sección: Memoria de saberes y trabajos, identidad, historia oral y patrimonio gastronómico.

Este artículo propone una reflexión sobre cómo intervenimos actualmente en la arquitectura industrial para ser preservada. La reutilización de estructuras abandonadas por principio era una necesidad de la ciudad postindustrial, ahora se considera un artículo de lujo, una especie de moda basada en la estética de las antiguas fábricas. Al asumir la existencia de este tipo de conflicto creado por la falta de coherencia metodológica en las intervenciones, es necesario reflexionar sobre cómo repensar estos grandes edificios presentes en las ciudades.

Es necesario fortalecer la preservación de edificios que cuentan historias importantes sobre la evolución de las ciudades y sus estructuras sociales, y escapar de una preservación que mantiene solo la estética. Se proponen dos estudios de casos: Matadero Madrid y La Filarmónica del Elba en Hamburgo. 

Dos proyectos con un pasado en la industria alimentaria, con enfoques muy diferentes en cuanto a estrategias de reutilización, con los que se puede trazar un paralelo sobre diferentes formas de intervenir en el patrimonio de origen industrial.

 

«INTERVENING IN THE INDUSTRIAL HERITAGE: Analysis of two
cases of buildings originally from the food industry in Europe».

SECTION: Heritage knowledge and work processes in memory archives. Identity, oral history, gastronomy and culinary heritage.

This article proposes a discussion on how we might currently intervene in industrial architecture to be preserved. At first, the reuse of abandoned structures was a necessity of the post-industrial city, now it might be considered a luxury feature, a kind of fashion based on the aesthetics of the old factories. By assuming the existence of the type of conflict created by the lack of methodological coherence in architectural interventions, it is necessary to reflect on how to rethink these large buildings present in several cities.

In this context, it is necessary to strengthen the preservation of buildings that tell important stories about the evolution of cities and their social structures, and escape from a preservation that maintains only aesthetic features. Two case studies are proposed: Matadero Madrid and Elbphilharmonie in Hamburg. Both projects share a past in the food industry, with very different approaches in terms of their reuse strategies, whereby a parallel can be drawn on different ways of intervening in architectural heritage with industrial origin.

This study comprises an analysis that will briefly walk through the historical context of the buildings and their original uses, but with the intention of understanding their present conditions. The research aims to bring to light the criteria that were preponderant when deciding the guidelines so as to preserve industrial characteristics, enable reuse, maintain an architectural language suitable for new uses and, at the same time, preserve its heritage characteristics. Eventually this study might contribute to rethinking how these buildings «dialogue» with the urban context today and how they might influence the important conceptual decisions to be made in architectural practice.

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